עשרת הדברים שאת חייבת במטבח שלך כדי להתחיל לתקתק – ציוד בסיסי למתקתקת המתחילה

המון לקוחות שואלים אותי אם הם חייבים מעבד מזון או בלנדר טוב כדי להכין אוכל בריא. וגם אם הם חייבים שיהיו להם המון סירים, מחבתות, קערות וכל מיני גאדג’טים. אני חושבת שהכי טוב וקל להתחיל עם מה שיש, ולהתפתח בהדרגה.

הפוסט הזה בא לעשות סדר במטבח, ומפרט מהם עשרת הדברים שאת חייבת במטבח שלך כדי להתחיל לתקתק. ובתקווה גם לחסוך לך קצת כסף על הוצאות מיותרות. בשלנים חובבים לגמרי יכולים להסתדר עם עשרת הדברים שאני מפרטת פה, כציוד בסיסי למתקתקת המתחילה, ואני יכולה לגלות לך בסוד שאפשר אפילו להסתדר בלי חלק מהם בתור התחלה…

הציוד במטבח שלי

במטבח שלי יש בלנדר חזק מאוד (Vitamix), מעבד מזון עם קערות ב-3 גדלים (Magimix 4200), קוצץ ידני (מאסטר סלייסר), קוצץ חשמלי, בלנדר מוט, מטחנת תבלינים וכנראה שעוד כמה דברים שאני לא זוכרת כרגע. אבל כל אלה הם ממש לא חובה, בטח לא למתחילים. גם לי לקח כמה שנים טובות להתקדם ולהשתדרג עד שהגעתי למצב הקיים, וגם היום זה לא Must מבחינתי ואני לא משתמשת בכולם כל יום, מן הסתם.

אם את “ירוקה” במטבח, ורוצה לעלות שלב, יש כמה דברים שהם כן חובה לדעתי, אבל תתנסי ותראי מה הכי חסר לך ברמה היומיומית, ולפי זה תחליטי מה לקנות קודם ובמה להשקיע יותר או פחות. 

לשימושך, הנה הצ'ק ליסט שלי לתחילת הדרך:

קרש חיתוך גדול – לא כזה מזכוכית שהורס את הסכינים ולא מעץ שסופח ריחות, שמן ומפתח עובש, אלא דווקא הזולים יחסית מפלסטיק, הלבנים. אחרי כל שימוש אני מכניסה את הקרש למדיח לניקוי טוב. אחת לכמה שבועות אני משרה אותו במים חמים עם סודה לשתייה וחומץ כדי להרוג את כל החיידקים. אני משתמשת גם בקרש חיתוך מבמבוק, שהוא חומר סופר עמיד ואקולוגי, ולא סופח ריחות ושומן כמו עץ.

קערות ערבוב גדולות – אני ממליצה על 2 קערות נירוסטה שעולות היום גרושים בכל חנויות הסטוק למיניהן. הן קלות, לא סופחות ריחות, כתמים ושומן כמו קערות הפלסטיק, ואפשר להכניס אותן למדיח. אני משתמשת בקערה גם כפח אשפה זמני על השיש בזמן שאני מבשלת כדי לא להתכופף לפח בכל רגע.

סכין טוב – אני ממליצה בחום על סכין שף קל, דק ונוח. אני יודעת שיש אנשים שלא נוח להם, אבל אני חושבת שזה עניין של הרגל, וסכין שף משדרג את חוויית הבישול משמעותית. אני משתמשת בסכינים המעולים של Wusthof. ואני מכירה כמה אנשים שמאוד אוהבים את הסכינים של גלובל. אני ניסיתי סוג אחד של גלובל שהיה כבד מדי עבורי. יש סכינים טובים גם ל-Arcos שרובם זולים יותר וקל יותר להשיג אותם. ממליצה ללכת על הקלים, בייחוד לנשים.

קולפן ירקות – ניסיתי עשרות סוגים, והיום כבר ממש לא קשה להשיג קולפן טוב וזול. אני מאוהבת כבר שלוש שנים בקולפן של OXO שעשוי מסוג של גומי/סיליקון ונוח מאוד לאחיזה. אבל גם הקולפן של SWISS לא רע, ואפילו הקולפן הקודם של איקאה שעלה 5 ש”ח מפתיע לטובה.

כפות עץ – שיהיו לך לפחות 2-3 מהן כדי לערבב תבשילים ומרקים בלי לשרוט את הסירים. כדאי להחליף אותן אחת לתקופה, ולא להכניס למדיח שהורס אותן.

סירים – אני חושבת שבתור התחלה אפשר לגמרי להסתדר עם 3 סירים: קטן (כזה שמתאים לבישול של כוס-כוס וחצי אורז), סיר בינוני (כ-4 ליטר) לתבשילים שונים, וסיר גדול וגבוה (כ-6 ליטר ומעלה) למרקים או לבישולים גדולים. יש היום עשרות סוגי סירים מצוינים, יקרים יותר או פחות. אחרי הרבה התנסות, אני ממליצה על סירי נירוסטה איכותיים (כמו של סולתם למשל), שאם מטפלים בהם נכון – יכולים לשרוד עשרות שנים.

מחבתות – במחבתות כדאי ללכת על מחבת איכותית מצופה בציפוי נון סטיק. אני אוהבת את המחבתות של ארקוסטיל ושל Food Appeal. המינוס של מחבתות נון סטיק הוא שגם אם תתייחסו אליהן ממש יפה (רק כפות עץ, בלי מדיח) הן לא ישרדו שנים ארוכות ותצטרכו לחדש אחת לכמה זמן, תלוי בתדירות השימוש.

כמה מחבתות צריך? מחבת אחת קטנה (שמתאימה לחביתה) ואחת גדולה זה ממש מעולה. בתור התחלה אפשר גם רק אחת לבחירתכם.

מסננת – בתזונה צמחונית/טבעונית מוכרחים שתהיה לכם מסננת דקה כדי לסנן קטניות מהשרייה ועוד שימושים יומיומיים. אני אוהבת את מסננת המתכת של איקאה. היא חזקה, גדולה ועמידה. היום יש לי כבר לא מעט מסננות בכמה גדלים, אבל אחת כזו גדולה של איקאה מספיקה ומתאימה כמעט לכל צורך.

מרית מסיליקון או מעץ – כדי להפוך קציצות, חביתות וכו’. בשום אופן לא ממתכת ששורטת את הציפוי של המחבתות והורסת אותן.

בלנדר מוט – כמו שכתבתי בהתחלה, אפשר לשרוד גם בלי שום מכשיר חשמלי, אבל אם רוצים משהו אחד רב תכליתי, הייתי משקיעה בבלנדר מוט טוב (של BRAUN, BOSCH או במקרה שיש לכם תקציב נדיב – של BAMIX) שאפשר לעשות אתו המון דברים – מממרחים ועד מרקים ורטבים. העלות של בלנדר מוט זניחה ביחס לעלות של מעבד מזון או בלנדר טוב, וגם היום כשיש לי את כל ה”מכשור הכבד” אני עדיין משתמשת המון בבלנדר מוט.

 

שכחתי משהו? 

לכם יש מאסטים אחרים במטבח? 

תכתבו לי פה בתגובות מה חובה אצלכם במטבח ומה משדרג לכם את חוויית הבישול והתקתוק.

2 תגובות
  1. נועה הגב

    עוד כמה דברים:
    קולפן מעולה משדרג לגמרי את העבודה, יש במשביר קולפן כרוב(%$#@&*) אבל הוא חזק ועושה עבודה מעולה. מבחינתי קולפן זה החיים.
    המסננת של איקאה היא קסם אמיתי ובדיוק מתלבשת על הכיור.
    במקום ויטמיקס יקר יש באליאקספרס חיקוי מעולה ממש שטוחן קרח וקמח והכל.
    גומיות משרדיות פותרות חצי מהעניינים במטבח.

    • הילה סער הגב

      טיפים מעולים!
      תודה.
      לגבי הבלנדר הסיני – מכירה כמה אנשים שיש להם אותו. חלק ממש מרוצים וחלק נתקלו בתקלות שלא כ”כ היה מול מי לטפל. כנראה צריך גם מזל… את הויטמיקס שלי קניתי לפני שנים, לפני שהסינים הספיקו לייצר חיקוי (;

השארת תגובה