נחום הארנב הרעב – פעילות בנושא תזונה בריאה בגן

בשנים האחרונות אני מקפידה להגיע בכל שנה לכיתות ולגן של הילדים שלי ולהעביר פעילות בנושא תזונה בריאה. זו הדרך שלי להרגיש שאני לא אמא שוקעת (לפחות לא לגמרי), וזו הזדמנות מעולה לקדם את האג’נדה הבריאה שכל כך חשובה לי, וגם להרים קצת לילדים שלי ולגרום להם להרגיש כמו סלבס לשעה.

יצא לי להעביר כבר כמה סוגי פעילויות – בגנים, בכיתות הנמוכות ובכיתות גבוהות יותר. הפעילות שאני מדברת עליה פה מתאימה לגילאי הגן ויכולה להתאים גם לכיתה א’. אני העברתי אותה בגנים דו גילאיים של טרום-חובה וחובה.

זו פעילות שהיא תמיד מוצלחת וסוחפת, וגורמת גם לאחרוני הבררנים לטעום ירקות ופירות חדשים. 

את ההשראה קיבלתי מפוסט בפייסבוק בקבוצת הורים ובריאות כלשהי לפני כמה שנים, והרחבתי ושכללתי את הרעיון לפי מה שהרגיש לי נכון. פחות חשוב שהפעילות תעבוד לפי התכנית המקורית, מה שחשוב הוא לזרום עם התגובות של הילדים, וכמובן – ליהנות! 

 

בתמונה הזו – אני ונחום הארנב במופע בכורה בגן של הבת שלי כשהייתה בת 5, לפני 4 שנים.

אני ונחום הארנב

פעילות נחום הארנב – מה צריך?

בובת יד של ארנב, כמו בתמונה. אם אין אז אפשר בובת פרווה של ארנב/שפן

מגש עם קעריות קטנות שבתוכן מגוון של ירקות ופירות ומעניינים – חתוכים לגודל ביס של ילד. ממליצה שיהיו לא פחות מעשרה סוגים, וכמה שיותר יותר טוב.

ילדים רעבים – באמת. מניסיוני כדאי לתזמן את הפעילות לפני ארוחת עשר כי ילדים רעבים אוכלים הכל ואוכלים יותר

מה עושים?

פותחים את הפעילות בשיחה קצרה – אני מספרת בשני משפטים על העבודה שלי ועל מה שאני עושה, ותיאום ציפיות למה שנדבר עליו היום. 

מתחילים עם לשאול את הילדים מהו לדעתם אוכל בריא – תצטרכו לעצור אותם אחרי כמה דקות. ואז שואלים אותם מה זה אוכל לא בריא – ושוב דוגמאות שהם מכירים.

השאלה הבאה – מה המאכל האהוב עליהם, והאם הוא בריא או לא בריא?

בפעילות האחרונה שהעברתי בגן של הבן שלי, החמודים בגן שלו נתנו דוגמאות של אוכל בריא שהם אוהבים ואף אחד לא דיבר על ממתקים או ג’אנק פוד כמו שבדרך כלל קורה, אז אחרי סבב קצר שאלתי את כולם “מי אוהב פיצה?” וכמובן שכמעט כולם קפצו והצביעו, המשכתי לעוד דוגמאות דומות ושאלתי שוב האם זה אוכל בריא או לא בריא, מה שמוביל לשאלה הבאה והחשובה: האם אנחנו צריכים לאכול רק אוכל בריא או שמותר לאכול גם אוכל לא בריא? 

המסר שאנחנו רוצים להעביר פה הוא שחשוב לאכול אוכל בריא ומזין, אבל מותר לאכול גם אוכל לא בריא כחלק מתזונה מאוזנת.

 

ועכשיו נחום!

בשלב הזה מציגים לילדים את נחום הארנב – מספרים שמצטרף אלינו היום ארנב רעב מאוד, שמרוב התרגשות שכח לאכול בבית, אבל הוא רגיל לאכול רק… (הילדים משלימים לבד – גזר!), ודווקא גזר לא הבאתי איתי. נחום ממש ממש רעב אבל מפחד לטעום אוכל חדש שהוא לא מכיר. נדרשים פה קצת כישורים קומיים של דיבוב ודרמה כשנחום רוצה לטעום, מהסס, מתחרט – ולא מצליח. תזרמו ותיכנסו לדמות, הילדים מתים על זה וצוחקים איתי ועם נחום המודאג.  

אחרי הדרמה אני מציעה לילדים רעיון – אולי אחד מהם יעזור לנחום, וידגים לו איך הוא מצליח להתגבר ולהיות אמיץ ויטעם אוכל חדש שהוא לא מכיר. תמיד יש כמה מתנדבים אמיצים שמוכנים להיות ראשונים (אל תשכחו לתת לילד/ה שלכם/ן את זכות הראשונים!) ובאים לטעום. 

כשהילדים באים לטעום אני מציעה להם מכל מה שיש על השולחן, ושואלת מה הם מכירים ומה לא ומעודדת אותם לטעום מאכל חדש לגמרי. אני מכריזה בקול מה הם בחרו, למשל: “יהל האמיץ יטעם עכשיו בפעם הראשונה צנונית!” והחלק הכי חשוב הוא שברגע שהם מכניסים לפה – כולם מוחאים כפיים ומריעים בקול לילד שטעם!

אתם תראו שבהתחלה זה איטי ומהוסס, ואולי הם יטעמו רק דברים מוכרים יותר, אבל עם כל ילד שמגיע לשולחן זה הולך ומשתחרר וההתלהבות, מחיאות הכפיים וההכרזות סוחפות את כולם והם לא יכולים לחכות עד שיגיע תורם, ומגיעים ומיד מתנפלים על משהו בלי לחשוב אפילו. זה פשוט מקסים לראות את זה.  

אחרי שכולם טעמו פעם אחת, אני בדרך כלל מאפשרת להם לבוא בזוגות או בשלשות ולטעום שוב, ואם גם אחרי סבב כזה עוד נשארות שאריות (בדרך כלל הכל כבר ייגמר, תלוי כמה הבאתם) – נותנת להם לאכול באופן חופשי. 

בכל הפעמים שהעברתי את הפעילות הזו – הילדים חיסלו את כל המגש! וזה הפידבק הכי טוב ואמיתי שיכול להיות. בתחילת הדרך עוד הבאתי ירקות ופירות מוכרים ו”קלים לעיכול” כמו מלפפונים, תותים, תפוחים וכאלה, והיום אני ממש הארד קור ומביאה צנוניות, קולרבי, פטריות, חסות, אפרסמון, כמה סוגי נבטים (שמתחסלים!). מבטיחה לכם שהכל הולך.

טיפ ממני: אל תוותרו על קרמבולה – היא להיט!  מסתבר שהמון ילדים לא מכירים אותה, הצורה של הכוכב כובשת אותם, והיא תמיד נגמרת ראשונה. אחרי כל פעילות כזו אני מקבלת הודעות מהורים ששואלים אותי איפה קונים קרמבולה (-;

לא לשכוח לסכם את הפעילות בתודה גדולה מנחום הארנב שעכשיו מרגיש אמיץ ומוכן לטעום אוכל חדש בזכות הילדים האמיצים שעזרו לו. אני גם אומרת לילדים שיספרו להורים איך הם היו אמיצים היום ומה הם טעמו, וגם יחשבו איתם מה המאכל החדש הבא שהם ירצו לטעום בבית.

מגש ריק!

הפעילות הזו אורכת בין 45 דקות לשעה עבור קבוצה של כ-30 ילדים. שזה בד”כ קצה גבול הריכוז שלהם בגילאים האלה.

הפידבקים מההורים הם תמיד מדהימים ומחזקים, והפעילות היא ממש הרמה להנחתה לגננת לקידום נושא התזונה הבריאה בגן – ממליצה להמשיך גם במישור הזה בשיתוף עם ההורים.

נסו ותיהנו – ואל תשכחו לחזור לספר איך היה!

השארת תגובה